joffe

Direktlänk till inlägg 25 februari 2014

MVC-besök!

Av joffe - 25 februari 2014 15:06

Var på besök idag hos min Barnmorska Sophia Hoy. Det mesta stod rätt till med både mig och bihanget i magen. Innan har jag legat en bit under normalkurvan vad gäller magens storlek, men nu har den vuxit ikapp och jag ligger mitt på kurvan nu. Blodtrycket var tipp topp, dock lågt HB så nu ska jag knapra järntabletter. Kan förklara min matthet och extrema andfåddhet en del också. Hoppas på mer energi inom några dagar. 


När lilla Meja föddes hade man missat hennes hjärtfel på rutinultraljudet, man upptäckte det först efter nåt dygn på BB. (Line, du får rätta mig om jag har fel.) Jag har följt familjens kamp från början i med och motgångar ända fram tills för snart tre veckor sedan då Mejas hjärta plötsligt inte orkade längre. Detta har förstås påverkat oss alla i deras närhet och periferi på olika sätt. Förutom den sorg man känner för att Meja lämnat jordelivet och för det som hennes familj har gått och fortfarande går igenom, så uppstår såklart ofrivilligt tankarna om det barn jag själv bär på. På vårt rutinultraljud ställde jag extra frågor när hon scannade in hjärtat. Såg man att blodet åkte in och ut där det skulle? Fanns alla kammare? Hon sa att allt såg normalt ut. När vi har lyssnat på hjärtljuden på de senaste besöken så har jag också fått bekräftat att allt låter bra. Nu vet jag ju att detta inte är någon garanti för att allt verkligen ÄR bra, men det är ju ändå inget man kan påverka. Idag på besöket berättade jag lite om Meja och mina tankar som ofrivilligt dyker upp. BM föreslog att jag skulle få prata med en psykolog om min oro, men jag vet inte om det bir för uppstorat då... Det finns ju egentlgen ingen anledning till oro och det känns som att andra behöber psykologens tid bättre än jag, bara för att jag är lite smånojig. Nåja, jag ska fundera på det. Så här lät hjärtljuden idag iallafall! 

BM Sophia försäkrade mig om att såhär låter ett friskt hjärta!    


Efter lunch så åkte Maja till en kompis och vi andra tre for vidare till bokrean på Maxi och Åhléns. Rean på Gotland är inte direkt jämförbar med den man är van vid, erfor jag, men Maxis rea var ändå helt ok. Köpte följande. 

 

Emil fick en glassmaskin av mig förra julen, nu ska vi försöka oss på lite mer avancerade smaker tänkte jag. De andra böckerna hade så fina bilder så jag kunde inte låta bli dem till bebisen. Alice köpte nog en 7-8 böcker och Emil hittade några han också. 


Har ni fyndat på rean? 


Nu ska vi skruva upp rullgardiner i Alices rum och bebis/gästrummet.   



 

 
 
Ingen bild

Line

25 februari 2014 20:19

När jag väntade Meja så fick i något som hette Ofelia gruppen. Där skrev vi en förlossningsplan samt att jag fick prata av mig om min rädsla för ytterligare fler snitt än de två akuta jag varit med om. Nu blev det visserligen ett akut snitt igen med Meja men jag var mer förberedd ovh inte lika rädd. Det jag vill säga är att det är skönt att prata om sin oro. Här hemma slarvade dom verkligen med alla ca 10 ul som gjordes. I Lund sa dom att det var en katastrof att dom missat detta. Mejas hjärtfel syns på ett ul och vi har ju träffat några stycken som varit medvetna om att deras barn är svårt sjuka. Bebis hjärtljud låter underbart. Så mysigt.

Stor kram

joffe

25 februari 2014 20:38

Det är katastrof med det slarvet som ni fick erfara. Har ni funderat på att anmäla? Man ska förstås ha ork till det och om ni inte har den prioriteringen nu, vilket är fullt förståeligt, så kanske längre fram.
Stor kram tillbaka!!

 
Ingen bild

angelica

26 februari 2014 15:26

Grattis till hertiginnan!!

joffe

26 februari 2014 15:37

Haha, tack! Typiskt dig qusinen!! :))

 
Ingen bild

Mi

26 februari 2014 20:13

Amen va fasen!!? Så du köpte tre små visor! Jag köpte den nyss till dig i present. Pust och stånk.

joffe

26 februari 2014 20:33

Ja du rekommenderade ju den till mig?! :D Klart jag spanade efter den då! Men är det med samma visor? Såg att det fanns olika. Snäll tanke iaf! Ge den till Caroline om hon inte köpt den själv...

 
Ingen bild

Daniella

26 februari 2014 21:54

Jag tycker bebisens hjärta lät ypperligt! 😄
Vad beträffar psykologsamtal tycker jag inte du ska tacka nej, det finns alltid "de som behöver det bättre", men tror du verkligen ditt nejtackade samtal hjälper någon verkligt utsatt?
Läste Lines svar ovan, det är som sagt skandal att Mejas hjärtfel inte upptäcktes på tio ul? Eller har jag fattat fel? Hur som helst håller jag med Line, gå och snacka.

joffe

26 februari 2014 22:14

Jo jag kanske borde tacka ja... Alltid ogillat att prata om mig själv en massa men kanske ska tänka om i detta fallet!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av joffe - 8 oktober 2014 00:02

Samtliga väggar i vårt hem är målade vitt, förutom en vägg i vårt sovrum som vi verkligen gick wild 'n crazy på och målade ljust blågrå. Nu när vi "boat in oss lite" så känner man att lite mer färg här och var faktiskt är ganska trevligt. Vi kontakta...

Av joffe - 23 maj 2014 19:06

Lösenordet för att kunna läsa dolda inlägg är detsamma som jag skickade till er på Facebook när jag låste bloggen helt. Om någon glömt eller dyl så är det bara att lämna ett meddelande i nåt öppet inlägg så får ni lösenordet på nytt! ...

Av joffe - 18 maj 2014 10:24

När vi kom hem från bb förra lördagen möttes vi av en nybliven mormor och morfar, paket och blommor. Vi fick bland annat en yllefilt i bebisformat från Klippans yllefabrik, som bebisen sover på i vagnen. Den är riktigt mjuk och skön att ligga på ...

Av joffe - 16 maj 2014 15:09

Många fina presenter har vi och bebisen fått sen vi kom hem från bb och även innan! Paket på posten varje dag, man blir ju rejält bortskämd. Men det är lika kul och spännande varje gång! Lite bilder på en del av det vi fått: Paket från Line ...

Av joffe - 14 maj 2014 18:19

Vi har verkligen ingen stor trädgård vilket passar oss bra eftersom vi inte har några gröna fingrar eller är särskilt intresserade heller för den delen. Men fint vill man ju ändå ha fint på den lilla plätt man har, ellerhur, något som far min hörsamm...

Presentation

En blogg för uppdatering kring min flytt till Visby! Närmast till för att hålla familj och vänner informerade om vad som händer och sker! Välkommen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards